Let's win together

Därför ska du engagera dig i damfotboll nu

I förra artikeln skrev vi om fem konkreta exempel på hur klubbar, ligor och partners kan främja damfotbollen – i dag lyfter vi fram en annan aspekt från Uefas rapport ”The Busniess Case for Women’s Football. Siffrorna visar med tydlighet vad engagemanget kan betyda för damfotbollen.

Europeiska fotbollsförbundet, Uefa, har med hjälp av forskning och unik data tagit fram rapporten ”The Business Case for Women’s Football. Denna rapport kan hjälpa alla inblandade till att ta ytterligare kliv på tillväxtstegen och göra damfotbollen än mer professionell.

De viktigaste resultaten av rapporten visar att det är dags att engagera sig i damspelet nu. Engagemang i detta avgörande skede kommer att ge tydliga fördelar för spelet, inte bara på planen utan även kommersiellt, samt ge ligor, klubbar och partners en chans att vara förändringsmakare och bidra till en positiv förändring i fotbollen och samhället i stort.

RAPPORTENS VIKTIGASTE KEY FINDINGS:

  • Damfotbollen har redan gjort det en betydande fanskara, som växer snabbare än andra sporter. Det finns 144 miljoner fans av damfotboll i hela Europa.
  • Basen för damfotbollsfans har potential att fördubblas under det kommande decenniet. År 2033 kan det finnas 328 miljoner fans.
  • Spelet lockar både nya och befintliga fotbollsfans. Nästan ett av tre fans av damspelet är nya inom fotbollen.
  • Fanbasen är unik, mångsidig, till stor del ung och har starka progressiva värderingar.
  • Den potentiella ökningen av det kommersiella värdet är enorm. Damfotboll kan se en sexfaldig ökning av dess kommersiella värde under det kommande decenniet, och nå ett årligt värde på 686 miljoner euro 2033.
  • Sponsring är den snabbast växande intäktsströmmen. Värdet på klubbsponsring kommer att sexdubblas till 295 miljoner euro fram till 2033.
  • Framgång i damfotboll är viktigt. För 84 procent av fansen är inhemsk framgång viktig.
  • Spelarstandarden förbättras. Minst 50 procent av spelarna i de mest framgångsrika lagen är nu professionella, men det finns mer arbete att göra för att höja standarden utanför planen.
  • Damfotbollen har en positiv bild och förknippas med inspiration, egenmakt och en familjevänlig miljö.
  • Klubbarna har möjlighet att stärka sina varumärken. 87 procent av de integrerade klubbarna sa att engagemang i kvinnoklubbar har haft en positiv inverkan på deras rykte.
  • Förväntningarna växer i samhället och idrotten. 63 procent av personer under 35 anser att alla klubbar borde ha ett damlag.
  • Snabba investeringar stödjer professionaliseringen. Totalt 77 procent av ligorna rapporterar en ökning av antalet professionella spelare.

Läs första delen av vår sammanfattning av rapporten här: https://www.isp-sport.se/ny-rapport-visar-damfotbollens-snabba-tillvaxt/

Följ oss på sociala medier: