Winning Solves Everything
Det är alltid roligt när det kommer ny forskning inom sports marketing. Speciellt när det sker i Sverige. Därför vill vi uppmärksamma studien ”Winning Solves Everything” av studenterna Gustav Davidsson och Johan Lundberg vid Handelshögskolan i Stockholm.
Studien undersöker sambandet mellan klubbarnas ekonomiska prestationer och sportprestationer i engelsk fotbolls två högsta ligor: Premier League och Championship, under 1998-2019.
– Vi var nyfikna på att undersöka detta samband eftersom fotbollsbranschen har upplevt en enorm tillväxt och ökat investeringsintresse de senaste åren. Syftet med studien är att undersöka om denna utveckling har påverkat sambandet mellan ekonomisk prestation och idrottsprestation, jämfört med tidigare studier, säger Gustav Davidsson.
I studien mätte de olika ekonomiska variabler mot sportslig prestation vilket definierades med ligaposition. Resultaten säger att det finns ett starkt samband mellan löneutgifter och idrottsprestationer för båda ligorna, i linje med tidigare forskning. Det innebär att investera i löner har visat sig vara ett säkert kort över tid.
I Premier League finner uppsatsen dessutom att idrottsprestationer är positivt korrelerad med lönsamhet. Det innebär att de lagen som presterar bättre också går mer i vinst. Förklaringen till detta kan enligt studenterna bero på ett så kallat “stjärnspelare-fenomen”. Klubbar som i regel presterar bättre kan i sin tur värva bättre spelare som genererar mer intäkter till klubben per investerad krona, allt ifrån sålda biljetter och merchandise men även större sponsorintäkter. Det sägs att när David Beckham blev köpt av Real Madrid hade hans transfersumma mer eller mindre återbetalats redan innan han hade gjort sin första match på grund av övriga intäkter. Detta gör att presentationer och intäkter blir som en uppåtgående spiral där framgång ger stjärnor som ger lönsamhet och därmed fler stjärnor, vilket logiskt borde ge bättre prestation.
En slutsats blir därmed att det finns stora fördelar med att värva stjärnspelare. Anledningen är att trots de högre lönerna, kommer stjärnan med stor sannolikhet även generera mer intäkter och har potentialen att sätta igång en uppåtgående spiral.
Vi på ISP har våra egna stjärnor i form av våra duktiga medarbetare som ser till att vi kan leverera och hela tiden utvecklas. Även roligt att Gustav som har skrivit uppsatsen numera jobbar på 24h Marketing som samarbetar tätt med ISP.
Med det sagt, om ni vill veta mer om studien är det bara att höra av er till honom på: gustav@24hmarketing.com.