What fans want: The 2022 world football report
What fans want: The 2022 world football report av Nielsen och Gracenote tar upp hur man som företag och rättighet kan kapitalisera på fotbolls-VM och dess miljontals visningar. Nedan beskrivs fyra take-aways från deras rapport.
I november är det dags för fotbolls-VM när 32 nationer gör upp om vem som har rätten att kalla sig världsmästare i fotboll. VM i Qatar är kontroversiellt av många anledningar (vilket kan avhandlas i en separat artikel) men kommer likväl att ses av miljontals tittare världen över.
I What fans want: The 2022 world football report lyfter Nielsen och Gracenote fram vikten av att förstå vilka som tittar, hur de tittar och vad de bryr sig om beroende på demografi och region. Nedan beskrivs fyra take-aways från deras rapport.
- Världens sport har fortfarande möjlighet att växa
Kvinnliga fotbollsfans är mer intresserad av fotbolls-VM än någon annan stor fotbollsturnering. Där finns det stora möjligheter att genom content och sponsorskap att få över neutrala fans till trogna.
Varumärken och den asiatiska populationen fortsätter att vara framträdande på världsmarknaden. Fotboll är extremt populärt hos de sydostasiatiska länderna, vilket är synonymt med stora möjligheter att nå ut och fånga in fans i de regionerna.
- Moderna databaserade sändningar
Numera förväntar sig fansen pålitliga och snabba uppdateringar på hur det går i matcherna. Detta är speciellt viktigt i en såpass stor turnering som fotbolls-VM, där ett lags resultat kan påverka flera andras utfall.
Moderniseringen med sociala medier och digitala sändningar kallar efter mer content. Dels för att kunderna kräver det men också för att det är en stor möjlighet att nå nya kunder.
- Sponsorskap inom sport gynnas stort av fansen
Fotbollsfans är mer benägna, jämfört med gemene man, att influeras av sponsorskap, som i sin tur påverkar hur de uppfattar ett varumärken och vad de kan köpa utav dom.
Alkoholfria drycker fortsätter att spendera mest pengar på sponsorskap medan turismsponsorer också lägger mycket pengar.
- Uppdelad uppmärksamhet från fasen
Den absoluta majoriteten multitaskar samtidigt som de kollar på fotboll live. Detta betyder att det finns ännu fler möjligheter att integrera med sponsorer och engagera fans under turneringen. FIFA World Cup är inte bara ett TV-evenemang – ”It’s the opportunity for a fully immersive experience”, där varumärken som lyckas att förse tittarna med det bästa och mest eftertraktade innehållet, kommer dra stora fördelar rent ekonomiskt.