Trender inom sports marketing
Den ökade tillgången till content i kombination med det bredare utbudet av informationskällor riskerar att hota det personliga engagemanget – men varumärken som utnyttjar de digitala kanalerna kan i stället öka upplevelsen för sina kunder.
Sam Winfridge, head of sports & partnerships på CM.com, har identifierat sex trender för att göra upplevelsen bättre för fans såväl på plats som de framför tv:n.
Ökning av engångsevenemang
Alla har inte möjlighet eller engagemang att följa alla matcher ett lag spelar på en säsong, utan många är bara på plats på en eller ett par matcher på en säsong. Engångsevenemang eller årligen återkommande sådana är därför bra tillfällen att introducera sporten eller klubben för nya supportar, något som NFL gjort på ett framgångsrikt sätt. När de arrangerat matcher i Storbritannien har många som annars inte hade fått uppleva sporten eller ligan fått möjlighet att göra det. Oavsett evenemang är fokus är hela tiden att skapa ett engagemang och bygga relation med fansen. Genom att lagra kunddata och interaktioner från publiken kan du göra varje meddelande personligt och på så sätt förstärka fansens känsla av att vara unika.
Flexibla lösningar
Flexibla och mobilvänliga biljettlösningar som förenklar köpprocessen är viktiga i dagens tuffa ekonomiska klimat, där konsumenter blir allt mer prismedvetna och försiktiga med att spendera pengar på varor eller tjänster som inte är nödvändiga. Möjlighet att köpa biljetter via appen Whatsapp eller i andra lättillgängliga kanaler är bra exempel på sätt att nå mindre engagerade fans och ge dem en chans att dyka upp i arenorna på deras villkor.
Ökad digital konsumtion
Smartphonen är ovärderligt i jakten på att nå och engagera fans. Konsumtionen på sport ser annorlunda ut än före pandemin och vi har i dag fler möjligheter att följa evenemang digitalt. Den senaste tidens ekonomiska turbulens och bekvämligheten är också två faktorer som gör att många väljer att se matcher på telefonen eller datorn. De nya generationerna är betydligt bekvämare än de tidigare och forskning som Fifa tagit del av visar till exempel att 83 procent av alla som följer en match på tv samtidigt använder sin smartphone. Det är en utmaning att hålla fansen engagerade, oavsett om de är hemma eller på matchen.
Unikt bakom kulisserna-innehåll, nyheter, rörligt material och statistik är saker som kan stilla hungern efter innehåll, men det är också viktigt att innehållet är relevant. Pushmeddelanden och sms utan kontext kan störa en upplevelse mer än de levererar engagemang.
Få fansen att känna sig nära
Att skapa en kultur där fansen känner sig närmare laget och spelarna bygger lojalitet och engagemang, vilket är viktigt när så många klubbar och evenemang konkurrerar om uppmärksamheten. Jakten att engagera fansen bör inte begränsas till matchdagar utan dessa aktiviteter kan få ännu bättre effekt när det är mindre intensivt i matchschemat.
Nå nya fans på deras favoritplattformar
Det är frestande för många att fokusera på regionala eller nationella målgrupper när de investerar i marknadsföring, men det är alltid viktigt att vidga de geografiska vyerna för att hitta nya tillväxtmöjligheter. I Storbritannien använder 80 procent av invånarna kommunikationsappen Whatsapp medan motsvarande siffra för USA är 20 där Facebook och sms är vanligare. Att veta vilken kanal du ska fokusera på är avgörande om du vill ta dig in på nya marknader. Att kunna växla mellan kanaler för att leverera innehåll beroende på din publiks fokus kan spara mycket tid och pengar. Att möta fansen där de är, på deras favoritplattformar, är det bästa sättet att engagera nya tittare.
Behandla konsumenterna som individer
Konsumenter är mer angelägna än någonsin att bli behandlade som individer. 76 procent – det vill säga mer än tre av fyra – i en nyligen genomförd Adobeundersökning sa att de vill ses som individer, 24 procent sa också att de antingen inte passar in på många eller några av de stereotyper som är kopplade till deras åldersgrupp. Visserligen kan 1:1-personaliseringen vara en marknadsförares dröm, men verkligheten är att de flesta kämpar för att få någon form av mening från den data de har. Cirka 83 procent av at alla marknadsförare säger att de använder magkänsla snarare än data för att fatta avgörande beslut. Relevans är allt – och att veta vilken typ av upplevelse du letar efter, baserat på en kombination av AI och datapunkter, kan ge en mer relevant upplevelse för varje fan som individ.