Let's win together

Superstort intresse för Göteborgsvarvet

Över 80 000 löpare är anmälda till årets lopp under Varvetveckan där huvudnumret Göteborgsvarvet sålde slut i början av april. Även partnerförsäljningen har ökat till årets arrangemang.

– Vi har fått in många nya och spännande partners som vill synas och bidra till en ännu häftigare löparfest, säger Hampus Bohman, säljare på ISP för Göteborgsvarvet.

Efter inställda lopp på grund av pandemin 2020 och 2021 har Göteborgsvarvet kunnat arrangeras i ordinarie omfattning de två senaste åren och intresset för årets lopp är större än på många år.

Runt 80 000 löpare är anmälda till hela Varvetveckan som förutom Göteborgsvarvet den 18 maj även omfattar Trailvarvet och Trailvarvet Walk (12 maj), Stafettvarvet (15 maj), Specialvarvet (16 maj), Cityvarvet (18 maj), Minivarvet (18 och 19 maj) samt Lilla Varvet (12 maj).

– Vi har verkligen känt att det finns en löparboom i Sverige just nu, där både vi och andra lopp ser fler deltagare. Såväl Göteborgsvarvet som Stafettvarvet har sålt slut och vi har sett ett ökat anmälartal till övriga lopp också, säger Emelie Jones som är anställd på ISP, men jobbar som marknadsansvarig på Göteborgsvarvet.

Förutom Bohman och Jones är ytterligare två personer ISP-anställda verksamma på Göteborgsvarvet på heltid, men under Varvetveckan tillkommer ytterligare en handfull personer, däribland inhouseavdelningen som Jones jobbar nära med.

– Vi är inte så många som jobbar året runt med Göteborgsvarvet, men när det väl avgörs är det skönt att kunna ta in ISP:s inhouseavdelning som filmar alla arrangemang under Varvetveckan, producerar texter och sköter om ackrediterad media på plats. Mycket av materialet kommer även att komma till användning i kommande marknadsföring, säger Jones.

– Vi har jobbat hårt efter pandemin för att öka upplevelsen för löparna och det kommer att hända mycket mer längs banan både för löparna och de 200 000 som följer loppet längs banan. Inför Göteborgsvarvet har vi också haft olika träningskvällar som varit väldigt uppskattade och populära. Runners zone och After Run, som finns efter målgången, har också utvecklats.

Även försäljningsavdelningen tar in extra resurser under Varvetveckan för att ta hans om de 60-tal partners som finns på plats.

– Vi upplever ett jätteintresse och har inte bara arbetat med uppsökande försäljning utan många har hört av sig till oss också. Vi har flera attraktiva rättigheter under veckan. Göteborgsvarvet är förstås det stora loppet, men även Minivarvet och Lilla Varvet, där vi bygger upp ett eventområde inne i Slottsskogen, hjälper partners att nå ut till olika målgrupper, säger Bohman.

Göteborgsvarvet arrangeras av Göteborgs Friidrottsförbund och överskottet går direkt tillbaka till föreningarnas ungdomsverksamhet och driften av Friidrottens hus. Förra året fick 64 föreningar som bidrog med 4 000 volontärer Göteborgsvarvet dela på 5,8 miljoner kronor.

Följ oss på sociala medier: