Redhawks redo för 24:e SHL-säsongen
Derby borta mot Rögle i premiären på torsdag, svenska mästaren Växjö på hemmaplan två dagar senare – det blir en rivstart på SHL-säsongen för Malmö Redhawks.
– Äntligen! Hockey är produkten vi säljer så vi har liksom spelarna längtat efter att säsongen ska starta, säger Marcus Larsson, kommersiell chef Malmö Redhawks.
Malmö Redhawks är redo för 24:e säsongen i SHL (tidigare elitserien) och medan spelarna försäsongstränat har det i vanlig ordning varit full aktivitet på säljkontoret som leds av Marcus Larsson. Han går själv in i sin 13:e säsong för klubben och var en del i att Redhawks och ISP Sport & Marketing för drygt fem år sedan inledde ett större samarbete.
– Vi behövde piggas upp och utvecklas. Vi var många, inklusive mig själv, som hade varit där länge och behövde ny inspiration och då blev det naturligt att jobba närmare ISP. Vi hade samarbetet tidigare kring arenaexponering, nu kom ISP in med energi och gav oss en rejäl boozt, säger Larsson som är en av fem personer hos Redhawks som är anställda av ISP.
– ISP har ett unikt upplägg när det handlar om samarbete med olika klubbar. Kombinationen av expertisen som finns lokalt hos personer som har hjärtat i klubben och den nationella kompetensen som ISP bidrar med skapar bra möjligheter för klubbar att lyckas. Den viktigaste försäljningsfunktionen vi har är leveransen till partners och där levererar vi tillsammans med ISP till punkt och pricka det vi säljer. Sen finns det ingen skillnad mellan ISP och Redhawks i den dagliga verksamheten, utan vi jobbar för Redhakws bästa. Mår Redhawks bra så mår också ISP bra.
Redhawks har i dag över 200 partners från bronskategorin och uppåt och ytterligare runt 700 företag som finns med på andra sätt.
– Vi har fått jobba stenhårt för att behålla partnerstocken efter de tuffa åren runt pandemin och det tror jag inte vi hade lyckats med utan samarbetet med ISP.
I våras slutade Malmö Redhawks sist i SHL och ställdes mot klassikerlaget Brynäs i en matchserie där vinnaren skulle säkra nytt SHL-kontrakt och förloraren degraderas till Hockeyallsvenskan. Ponthus Westerholms mål i Gävle i det femte mötet – matchens enda – gjorde att Redhawks fortsatt är ett SHL-lag.
– Att komma sist i en serie kan vara en dödsstöt för en klubb, men vi har verkligen känt ett engagemang från våra partners och till och med sett en ökning till den här säsongen. Vi kan alltid bygga upp en bild och ambition var klubben ska vara, men det enda vi inte kan sälja är tabellplaceringar. Sen är det är klart att ju fler partnerskap vi säljer, ju bättre förutsättningar kan klubben få även sportsligt, säger Larsson.
Patrik Sylvegård, som var med som spelare båda gångerna Malmö blivit svenska mästare (1992 och 1994) är i dag vd för klubben.
– Resultatmässigt har vi de senaste åren inte varit där vi vill vara, men säljavdelningen fortsätter att leverera. Utan partners skulle vi inte kunna bedriva vår verksamhet och därför är samarbetet med ISP väldigt viktigt. Tillsammans kan vi nå ut både lokalt och nationellt, säger han.