Många friidrottsfester att se fram emot
Grand Prix-tävlingar, SM, VM och Finnkampen – friidrottsälskarna har verkligen mycket att se fram emot under sommaren. ISP har i tio år arbetat tätt tillsammans med Svenska Friidrottsförbundet.
I början av 2000-talet regnade det friidrottsmedaljer till Sverige genom världsstjärnor som Christian Olsson, Kajsa Bergqvist, Stefan Holm, Carolina Klüft – på senare år är det främst Daniel Ståhl och Armand Duplantis som skämt bort oss med långa kast, höga hopp och medaljer av ädlaste valör. Men mellan de två guldepokerna var det en tuffare tid för friidrotten, både på tävlingsarenorna och för förbundet.
2013 gjorde Svenska Friidrottsförbundet ett rejält omtag och Jan Larsson värvades in från Svenska Fotbollförbundet med uppdraget att som marknadschef skapa en stark organisation.
– Mycket då byggdes på framgångarna i början av 2000-talet, men när den generationen slutade blev det en rejäl svacka. Funktionerna fanns, men det var för många mellanhänder som företrädde oss i olika sammanhang och det gjorde att vi inte hade någon trovärdighet i det vi gjorde, säger Larsson.
En viktig del i förändringsarbetet blev ISP.
– Jag ville utveckla arbetet med våra egna rättigheter och kände till ISP via Sven Ivarsson och Andreas Ottermark som jag hade stött på runt fotbollen. Tillsammans började vi att jobba nära varandra för att konceptualisera friidrotten.
Tio år senare är samarbetet fortfarande lyckat och ISP har en egen säljare dedikerad till Svenska Friidrottsförbundet.
– Nyckeln är ett bra samarbete och samtidigt som Patrik Sundemar arbetar för oss genom ISP kan vi också dra nytta av ISP:s stora nationella portfölj. Tillsammans vill vi hitta företag som ser ett värde i att använda oss i deras kommunikation och skapa paket utefter vad partners efterfrågar. Många av Svenska Friidrottsförbundets partners har varit med väldigt länge, det ser jag som ett kvitto på att vi arbetar på rätt sätt.
Patrik Sundemar, som närmast kommer från Djurgårdens IF, en annan av ISP:s partners, trivs som säljare för Svenska Friidrottsföbundet.
– Det är en mindre organisation och vi jobbar väldigt nära varandra och saker är sällan komplicerade. Försäljningsmässigt är sig mycket förstås likt, men en stor skillnad är att det krävs mer tålamod på ett förbund, att processen ofta är längre där än i en klubb där det ofta är snabba puckar och mycket känslor beroende på resultat. Det jag upplevt sedan jag kom till friidrotten är att de arbetar väldigt långsiktigt med avtal över en längre tid.
– Sedan underlättar mycket i mitt jobb när det finns stjärnor som inte bara är i världseliten resultatmässigt utan också är väldigt bra förebilder.