Let's win together

ISP hjälper längdlandslaget till nya höjder

I dag inleds VM på längdskidor i slovenska Planica med sprinttävlingar för både damer och herrar. Tack vare samarbetet med ISP har längdlandslaget fortsatt att ta stora kliv även utanför skidspåren de senaste åren.

– ISP ligger i framkant och tillsammans kan vi både hitta nya lösningar och utveckla de saker vi redan gör bra för att tillhandahålla en värdeskapande rättighet, säger Malin Westhed, marknadschef för längdlandslaget.

Samarbetet mellan Skidförbundet och ISP är över två decennier långt, men de senaste åren har det intensifierats och utvecklats ytterligare.

Hösten 2018 började ISP arbeta med de kommersiella rättigheterna till längdlandslagets partners och sedan hösten 2019 har ISP:s Viktor Randhem arbetat som försäljningsansvarig för samarbetspartners och haft det kommersiella intäktsansvaret.

– Från att tidigare ha arbetat mer övergripande med längdlandslaget har uppdraget vuxit och är i dag ganska omfattande. Det är många från ISP som hjälper till, allt från nationell försäljning till foto, film, content, ekonomi och det fysiska arbetet för att säkerställa all exponering på SM- och världscuptävlingar, säger Randhem.

Andreas Ottermark har arbetat på ISP sedan 2003 och har haft en fin relation till Skidförbundet sedan dess.

– Det har varit ett väldigt framgångsrikt samarbete som vuxit genom åren. 2012 kom SM-veckan in i bilden och 2018 gick vi in i det djupare samarbetet med bland annat en dedikerad heltidsresurs. Den modell vi använt på klubbnivå visade sig fungera väldigt bra även med landslag och förbund, säger Ottermark.

– Trots att vi genomgått en pandemi har skidlandslagets intäkter fortsatt växa de senaste åren. Vi har genom en bra mix med såväl Viktor på heltid som våra andra nationella säljare kunnat utveckla och hitta nya strategiska kunder. Vårt fokus är att hela tiden svara på vårt syfte, att vara värdeskapande för rättigheterna samt bidra till att rättigheterna får en lönsam och hållbar tillväxt.

Malin Westhed ser liksom Randhem och Ottermark ett stort värde och potential i samarbetet.

– Idrottsvärlden förändras ständigt och ställer hela tiden krav på oss att vara flexibla, samtidigt som vi också måste värna om det traditionella i vår idrott. Våra partners har höga krav på såväl leverans som förankrade värderingar. Vi har jobbat länge tillsammans med ISP och då den ekonomiska aspekten också är väldigt viktig behöver vi sträva efter att attrahera nya målgrupper framöver, säger hon.

Hon menar också att det inte längre enbart handlar om att sälja exponering på dräkterna, utan företagen vill förknippas med känslor och värderingar som är genuina. Frågor kring ledarskap, jämställdhet och hållbarhet är nycklar för framtida samarbeten.

– Tillsammans med ISP skapar vi en leverans och gör avtryck på flera nivåer. Det är inte bara längdlandslaget som efterfrågas i dag från våra partners, utan även den nationella verksamhet är central i våra förhandlingar, säger Westhed.

Följ oss på sociala medier: