Dags för årets stora löparfest
På lördag går startskottet för världens största halvmaraton. 40 000 deltagare är anmälda till årets upplaga av Göteborgsvarvet där ISP har en stor del i arrangemanget.
– Det är den här veckan vi ser fram emot mest varje år, säger evenemangschefen Erik Bergqvist.
Efter att Göteborgsvarvet tvingades ställa in på grund av pandemin både 2020 och 2021 var det förra året runt 25 000 löpare som tog sig 21 097,5 meter längs Göteborgs gator. På lördagseftermiddagen är det dags igen.
Varvetveckan drog egentligen igång redan i söndags då Trailvarvet och Trailvarvet Walk arrangerades och i går var Stafettvarvet fullbokat då 1 000 lag och 4 000 löpare sprang i Slottsskogen. Efter Specialvarvet i morgon är det sedan dags för löparfest för både stora och små under helgen. De minsta springer Minivarvet, de mellanstora Lilla Varvet och 40 000 löpare är anmälda till Göteborgsvarvet.
– Det är en lika delar härlig, inspirerande och utvecklande vecka för oss alla. Vi går från att vara ett 20-tal som jobbar med Göteborgsvarvet på årsbasis till att ha nästan 4 000 funktionärer från föreningarna i regionen, runt 70 000 löpare under våra lopp och uppskattningsvis 200 000 åskådare längs Göteborgs gator. Det är en folk- och löparfest, säger Erik Bergqvist, som är evenemangschef för Göteborgsvarvet och jobbar nära med ISP.
På uppdrag av Göteborgs friidrottsförbund, som är arrangör av Göteborgsvarvet, ansvarar nämligen ISP för såväl partnerförsäljning som kommunikation och marknadsföring. Fyra ISP-anställda jobbar heltid med Göteborgsvarvet och vid arrangemangen kopplas också ISP:s inhouseavdelning med foto-, film- och mediatjänster in.
Emelie Jones anställdes av ISP hösten 2021 och trivs med att jobba med Göteborgsvarvet.
– Det är väldigt kul att vara en del av folkfesten och efter två år med inställda lopp var det härligt att det blev av igen förra året. Vi lärde oss mycket då som vi har kunnat ta med oss in till årets evenemang, säger hon.
Under förra året blev det två varv runt banan för hennes del – först för att fotografera och dokumentera från ledarbilen, sedan snörade hon på sig skorna och sprang ett varv också. Samma upplägg siktar hon på i år. Under lördagen är totalt ett tiotal ISP-anställda med och arbetar med Göteborgsvarvet.
– Det känns oerhört tryggt att kunna ta in vår inhouseavdelning med den spetskompetens som finns inom foto, film och mediahantering. Materialet vi samlar på oss den här veckan kommer sedan att användas under kommande år och i marknadsföringen inför både nästa års Göteborgsvarvet och premiärupplagan av Göteborgsvarvet Marathon i höst, säger hon.
– Behovet av marknadsföring växer och förändras hela tiden och det gäller att hänga med i utvecklingen och ha förmågan att tänka nytt. För en liten organisation är det svårt att hinna, men med ett dedikerat och proffsigt team som vi har kan vi hela tiden ligga i framkant.