På söndag avgörs en av svensk idrotts största klassiker – Vasaloppet
Team Eksjöhus, som ISP arbetar nära med har laddat för loppet hela säsongen och hoppas kunna vara med och slåss om segerkransarna i såväl herr- som damklassen.
– Att vinna Vasaloppet är det största man kan göra som långloppsåkare i Sverige, säger sportchefen Espen Träldal.
Sedan förra året arbetar ISP tillsammans med Team Eksjöhus, ett av proffsteamen i långloppsvärldscupen Ski Classics. Espen Träldal, som har lång erfarenhet av att bygga lag såväl inom som utanför idrotten, startade stallet inför förra säsongen och arbetar målmedvetet med sikte på att bli det bästa teamet i världen.
Efter tio av 14 deltävlingar den här säsongen leder Magni Smedås från Team Eksjöhus damklassen efter bland annat segrar i klassikerna Marcialonga och Jizerka medan Morten Eide Pedersen är sexa i herrklassen, där det är oerhört jämnt bakom ledaren Emil Persson. Axel Jutterström finns också med i toppen av ungdomsklassen.
– Nivån i Ski Classics stiger för varje år och alla lopp är unika. Det finns inget exakt facit i hur man vinner, men vi har ett uttalat mål om att bli världens bästa lag, säger Träldal, som själv gled in på en topplacering på måndagens Öppet spår.
Av de 14 deltävlingarna är det Vasaloppet som kittlar mest, som är det mest prestigefyllda att vinna och Team Eksjöhus har förberett sig noga. En som verkligen vet vad som krävs för att lyckas vara snabbast från Sälen till Mora är teamchefen Oskar Svärd. Tre gånger – 2003, 2005 och 2007 – vann han Vasaloppet, 13 år i rad (1999–2011) var han bland de tio främsta och att erfarenheten fortfarande finns visade han i söndags när han var först över mållinjen i Öppet spår.
ISP har varit en viktig del i Team Eksjöhus satsning, både i jakten på sponsorer och i arbetet med att synliggöra och lyfta fram teamet medialt.
– Vi är jättetacksamma för det samarbete vi har, ISP har varit en viktig investering och en fantastisk hjälp för oss. Situationen är som den är i världen och vi är extremt ödmjuka och tar ingenting för givet. Företag kräver mer än bara prestationer och ISP är väldigt bra på att bygga broar och relationer med våra sponsorer, säger Träldal.
Pernilla Milton på ISP är ansvarig för Team Eksjöhus sociala medier och producerar tillsammans med övriga på ISP:s inhousebyrå content såväl i textform som i rörligt format.
– Det är oerhört tacksamt att arbeta med Team Eksjöhus då de förstår hur viktigt det är att inte bara prestera i skidspåren utan även synas på webb och sociala medier för att stärka varumärket. Det har varit fantastiskt att följa deras framgångar och det ska bli kul att följa deras fortsatta jakt på segrar såväl i loppen som i den totala världscupen, säger hon.
Kollegan Tobias Skogs är den på ISP som i huvudsak arbetar med försäljningen för Team Eksjöhus. När Ski Classics besökte Orsa Grönklitt för två deltävlingar för två veckor sedan fick han också andra uppgifter.
– Närheten till teamet är någonting som är väldigt häftigt. Alla är välkomnande, omhändertagande och prestigelösa. Alla hjälps åt och plötsligt stod jag i skidspåret och langade dryck till åkarna under tävlingarna. Det kändes verkligen som att vara en del av teamet, säger han.
Skogs är bryggan mellan Team Eksjöhus och sponsorerna och ser styrkan i att SVT direktsänder alla tävlingar.
– Exponeringen som sponsorerna får genom att synas i SVT:s sändningar går inte att snacka bort, det är en oerhörd styrka som Ski Classics har och det underlättar i jakten på nya sponsorer. Vasaloppet på söndag kommer till exempel att ses av många miljoner tv-tittare både i Sverige och internationellt.
– Sedan är tillgängligheten och jämlikheten något som verkligen tilltalar sponsorerna. Teamet satsar lika mycket på herrarna och damerna och sponsorerna får många möjligheter att komma nära laget under säsongen, såväl i samband med tävlingar som vid andra aktiviteter. Det är väldigt familjärt.