Nya försäljningsrekord för Djurgårdens IF
Toppstrid i herrarnas allsvenska, spel i Europa, passering av 25 000-gränsen i antal medlemmar och nytt försäljningsrekord – Djurgårdens IF har levererat både på och utanför planen den här säsongen.
– Vi har tagit kliv och slagit rekord varje år sedan pandemin, säger Pontus Ljungquist som är anställd av ISP som försäljningsledare för Djurgårdens IF.
ISP Sport & Markering har de senaste decennierna arbetat med många av de största förbunden, landslagen och klubbarna inom svensk idrott. 2015 tog ISP över ansvaret för försäljningen hos den anrika Stockholmsklubben som kan stoltsera med hela tolv SM-guld i fotboll.
Nästa år firar därmed säljledaren Pontus Ljungquist tioårsjubileum hos både ISP och klubben i hans hjärta. Han är en av fyra ISP-anställda hos Djurgården och gläds åt den utvecklingsresa klubben gjort försäljningsmässigt efter pandemin som slog hårt även mot idrotten.
2022 slog klubben nytt försäljningsrekord, förra året var det dags igen och i år har klubben ökat försäljningen med ytterligare 20 procent.
– Det har vi gjort med samma manskap som tidigare, så uppenbarligen är det många saker vi gör bra i föreningen, både på och utanför banan, säger Ljungquist.
I skrivande stund ligger Djurgården tvåa i herrarnas allsvenska och nästa vecka kliver föreningen in i gruppspelet i Conference League och kan se fram emot hemmamatcher mot portugisiska Vitoria Guimaraes, grekiska Panathinaikos och polska Legia Warszawa. Dessutom väntar resor till Österrike, Wales och Island för övriga tre gruppspelsmatcher.
– Det är jätteviktigt för oss som förening att vara med och spela i Europa, både sportsligt och för finanserna. Ekonomiskt får vi fler matcher att sälja till och värdet på både vår produkt och våra spelare ökar när vi spelar internationellt, säger Ljungqvist.
– Målet är självklart att vi ska spela i Europa nästa år också, vilket en topplacering i allsvenskan ger. Så det är viktigt att vi håller de andra lagen bakom oss.
Inför den här säsongen har flera stora företag, som Mobill, TCL och Elgiganten, klivit in i djurgårdsfamiljen. Vissa genom säljgruppen som Ljungquist leder, andra genom ISP:s nationella säljare. Arbetet sker i nära samarbete med Djurgårdens leveransorganisation och tillsammans bildar man en avdelning som ansvarar för försäljning och leverans av Djurgårdens kommersiella rättigheter.
– Där har vi en styrka som andra klubbar inte har, att vi kan nyttja både den lokala kompetensen vi har och ISP:s nationella närverk. Vi har arbetat hårt för att skapa en bra och hållbar säljkultur och skapa förutsättningar och möjligheter för våra partners att utvecklas tillsammans med oss, säger Ljungquist.