ISP hjälper IFK Göteborg att växa ytterligare
Sportsligt sett har det varit en tung vår för klassiska IFK Göteborg i fotbollsallsvenskan, men vid sidan av planen ser det desto bättre ut. Försäljningsmässigt går Blåvitt mot det bästa året någonsin.
– Det har ISP absolut bidragit till, vi har fått ett helt annat fokus i vår försäljning, säger säljledaren Jesper Gunnarsson.
18 SM-guld, åtta titlar i svenska cupen och dubbla triumfer i Uefacupen på herrsidan – IFK Göteborg är en av svensk fotbolls mest framgångsrika klubbar genom tiderna. Men det är inte bara herrarnas historik och allsvenska status som lockar partners i dag, utan även föreningens satsningar på damverksamheten, hållbarhetsprojekten och CSR-arbetet är lika viktiga.
– Så är det absolut, det handlar inte bara om exponering runt herrlaget i dag utan om helheten. Många företag vill med hjälp av oss bidra till ett bättre samhälle. I dag tjänar vi även pengar på damverksamheten, många vill synas där och från att tidigare har skickat med exponering på matchkläderna eller arenan kan vi i dag sälja det, säger Jesper Gunnarsson som i dag är säljledare och inne på sitt femte år hos IFK Göteborg.
De tre första åren var han anställd av IFK Göteborg, men för två år sedan tog ISP Sport & Marketing över partnerskapsförsäljningen på Kamratgården och Gunnarssons anställning flyttades dit. Även säljarna Marcus Holmqvist och Gabrielle Persson är anställda av ISP, men arbetar heltid för IFK Göteborg.
– Jag tror varken att vi som anställda eller våra partners märker någon skillnad. För oss är det samma arbetsuppgifter, för våra partners är det samma produkt och exponering de köper. Däremot tror jag att den här lösningen är jättebra för föreningen då vi kan närma oss och nå företag vi inte hade kunnat göra annars. Dessutom har vi utvecklat ett bra samarbete med andra klubbar, säger Gunnarsson.
– Med ISP har det också blivit ett annat fokus på affären och att göra alla nöjda. Vi får bättre förutsättningar till uppföljning och regelbunden kontakt och dessutom får vi tillgång till ISP:s contentavdelning där vi med hjälp av rörligt material kan vara ännu proffsigare när vi träffar nya partners.
Även om SM-gulden inte trillat in i samma takt som på 80- och 90-talen är IFK Göteborgs varumärke fortsatt väldigt starkt.
– Det är bara att titta på hur många supportrar vi har på både hemma- och bortamatcher, intresset är fortsatt oerhört stort. Vi är det största varumärket inom idrotten i Västsverige, men vi måste hela tiden vara på tårna och utveckla oss för andra inte ska gå om där, säger Gunnarsson.
Elisabeth Anderton, hållbarhetsansvarig i IFK Göteborg, har också sett hur hållbarhets- och CSR-frågorna blivit allt viktigare för partners.
– Företag har i dag genomarbetade sponsorpolicier och då kommer en helt annan kravställning på oss som förening. De kan inte gå in och sponsra oss om vi inte kan kvalitetssäkra att vi lever upp till det vi lovar. För att kunna söka Europalicens, som behövs för att kunna spela i de europeiska cuperna, finns också krav på att vi ska arbeta mot FN:s globala mål och ta ett ansvar i samhället.
IFK Göteborg har i många år arbetat tätt tillsammans med skolor runt om i Göteborg för att skapa rörelse och glädje hos unga. Föreningen arbetar också aktivt för att nå ut till nyanlända barn och har via hjälp av partners även byggt IFK Göteborg Cruyff Courts i tre utsatta områden i Göteborg.
– Vi pratar ofta om att vi är hela stadens lag och vi har ett tätt samarbete med skolorna, vi utbildar unga ledare och skapar arbetstillfällen. Dessutom jobbar vi mycket med Young Fellows där vi jobbar för att skapa god supporterkultur för barn.
Håkan Mild, klubbchef i IFK Göteborg:
– Vi strävar alltid efter att utvecklas både på och utanför planen och ISP har de senaste åren varit en viktig del i den kommersiella delen av vår förening. Vi har alltid varit starka lokalt, men får nu också större möjligheter att även nå ut även utanför Göteborgsområdet och nå nya företag som är stora nationellt.
IFK GÖTEBORG
Bildad: 4 oktober 1904 på Café Olivedal
Medlemmar: 6 000
Lag i seriespel: 12
Meriter (herr): 91 allsvenska säsonger, 18 SM-guld, 8 Svenska cupen-titlar, 2 Uefacuptitlar