ISP är idag en fullservicepartner till Svenska Handbollslandslaget AB
2023 är ett historiskt handbollsår för Sverige då såväl herrarna som damerna kommer att spela VM på hemmaplan. Och det är inte bara spelarna på planen som ständigt utvecklas och jagar segrar – på den kommersiella sidan har ISP varit en viktig partner när handbollen tagit stora kliv.
– Marknaden har förändrats och där ligger ISP i framkant. Tillsammans har vi vuxit mycket det senaste decenniet, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB.
I kväll springer herrlandslaget i handboll in i ett fullsatt Scandinavium för att spela VM-premiär mot Brasilien. Det blåser medvind i svensk landslagshandboll just nu och aldrig tidigare har herrarna och damerna samtidigt presterat på så hög nivå samtidigt.
Damlandslaget nådde en historisk semifinalplats i OS 2021 och slutade femma i såväl VM 2021 som i EM 2022. Herrarna har under förbundskapten Glenn Solbergs tre mästerskap tagit VM-silver 2021, slutat femma i OS och i januari förra året blev Sverige europamästare för första gången på 20 år.
Vid sidan av planen har också svensk handboll nått en ny nivå de senaste åren, mycket tack vare samarbetet med ISP.
– Kommersiellt har handbollen varit tvungna att utvecklas och hittat nya vägar tillsammans med ISP som vi arbetat med sedan 2013. De är i dag en heltäckande partner för oss och känner väl till handbollens genuina värderingar, säger Stefan Lövgren.
Som spelare var han lagkapten under den historiska Bengan Boys-epoken och vann VM-guld, fyra EM-guld och två OS-silver, dessutom blev han mästare hela tolv gånger i Sverige och Tyskland. Såväl ledaregenskaperna som handbollen har han tagit med sig in i den civila karriären där han i dag är vd för Svenska Handbollslandslaget AB, det av Svenska Handbollförbundet helägda bolaget som ansvarar för alla partner-, rättighets- och arrangemangsfrågor runt landslagen. Han sitter dessutom i Europeiska Handbollförbundets exekutiva kommitté.
– Liksom många andra idrotter och branscher har handbollen utvecklats kommersiellt och det ställs i dag helt andra krav på klubbar, förbund och landslag. Det handlar om så mycket mer än att bara sälja exponering på landskamperna, det krävs i dag en djupanalys av vad företagen kräver i sina samarbeten och tillsammans med ISP, som har ett unikt kontaktnät och kundkännedom, kan vi leverera och göra avtryck på många olika plan. Svenska Handbollförbundet har inte bara populära och framgångsrika seniorlandslag, utan också ungdoms-, para- och beachhandboll, hållbarhetsprojekt och integrationssatsningar, säger Lövgren.
Att arrangera internationella mästerskap är också en viktig del i arbetet och efter damernas EM 2016 och herrarnas 2020 blir 2023 ett historiskt år då Sverige blir första land någonsin att arrangera både herrarnas och damernas VM samma år. 2026 är det sedan dags för herrarna att spela EM på hemmaplan igen och 2028 får damerna göra samma sak.
– Mästerskapen i sig skapar nya kommersiella möjligheter och den ekonomiska aspekten är väldigt viktig, men de skapar också ett intresse hos ungdomar och nya målgrupper. Bra arrangemang ger överskott som kan fortsätta att utveckla både bredden och toppen i svensk handboll.
Andreas Ottermark, vd på ISP, är nöjd med samarbetet med Handbollslandslaget.
– Vi är inne på tionde året tillsammans och vi ser båda en styrka i att vi har haft och kommer att fortsätta ha ett så långsiktigt och framgångsrikt samarbete. Kontinuitet är viktigt sportsligt, men även för oss som arbetar med det kommersiella. Vi har blivit en fullservicepartner till landslaget och har tillsammans utveckla vårt koncept 3.0 där vi vässat kunderbjudandet. Exponeringen på matcherna är fortfarande väldigt viktig som en helhet i partnererbjudandet, men vi också tillsammans arbetat hårt för att göra handbollen ännu mer tilltalande och sälja hela partnerskapspaket för flera år i stället för till enskilda matcher, säger han.
Även ISP som företag har utvecklats och blivit bredare de senaste åren och är i dag även en fullskalig inhousebyrå för många kunder och rättigheter och levererar text, film och foto. Bland annat hyrs handbollslandslagets presschef sedan åtta år tillbaka, Daniel Vandor, ut från ISP.
– Det har blivit ett naturligt steg i utvecklingen att erbjuda de företag vi arbetar med kommersiellt även kommunikativa tjänster. Vi har redan en unik inblick hur olika partners, förbunds och klubbars olika behov ser ut och kan hjälpa dem att bli ännu mer effektiva.
Vandor gör under herrarnas VM i januari sitt 18:e internationella mästerskap som presschef och har på nära håll fått se den utveckling som mediabranschen gått genom.
– Handbollen är väldigt stor och tittarsiffrorna höga när det vankas mästerskap, dels på grund av alla framgångar på 90-talet tack vare Bengan Boys-åren där mästerskapsmedaljerna radades upp. Utmaningen är att också vara tilltalande i de perioder som landslagen inte är samlade, vilket de inte är majoriteten av tiden. Samtidigt som redaktionerna krymper blir det viktigare att själva producera intressant innehåll såväl i våra egna som i våra partners kanaler för göra handbollen intressant. Tillsammans har vi jobbat hårt och målinriktat för att öka publiksnitten och när många har sett en nedåtgående trend efter pandemin har publiksiffrorna för våra landslag i stället ökat och vi har många publikfester att se fram emot under VM. 2023 kommer också att bli ett viktigt år för svensk handboll, såväl sportsligt som kommersiellt, säger Vandor.
Herrarnas VM delas med Polen, men det är i Stockholm spelet om medaljerna kommer att äga rum. Två kvartsfinaler, en semifinal, bronsmatchen och VM-finalen spelas på Tele2 Arena i Stockholm som byggts om för att kunna ta emot 22 000 åskådare och sätta nytt svenskt rekord för handboll.
Damernas VM i december delas med Norge och Danmark, de två finalisterna i EM i november, och de svenska damerna kommer liksom herrarna att inleda i Scandinavium i Göteborg.