Ett partnerskap som varat i nästan 40 år
Svenska Fotbollförbundet var en av ISP:s första kunder vid bildandet på 1980-talet. Samarbetet har under snart fyra decennier både fortlöpt och utvecklats.
– Från att vi inledningsvis sålt reklamskyltar hjälper vi i dag till med mycket inom förbundets paraply, säger John Sallhag, nationell säljare på ISP.
Förra veckan spelade herrlandslaget i fotboll första landskampen på hemmaplan under nye förbundskaptenen Jon Dahl Tomassons ledning. Mycket av reklamen som rullade på LED-skärmarna på Friends Arena, liksom i samband med bortamatchen mot Portugal dagarna innan, hade sålts in av säljarna på ISP.
Grundaren Sven Ivarsson inledde ISP-äventyret med just Svenska Fotbollförbundet som kund och relationen består än i dag.
– Historiskt sett har den mesta delen av försäljningen kretsat kring herrlandslaget, men damernas framgångar och det ökade intresset där har gjort att det är eftertraktat att köpa in sig på både herrarnas och damernas landskamper, säger John Sallhag som tillsammans med kollegorna Christian Due-Boje och Daniel Sundling arbetar mest med Svenska Fotbollförbundet för ISP:s räkning.
Due-Boje, olympisk mästare med Tre Kronor 1994, jobbar ett par dagar i veckan från Svenska Fotbollförbundets kontor i Solna.
– Vi har ett väldigt fint samarbete med fotbollsförbundet där vårt huvuduppdrag är att ta hand om C-kategorikunder och det vi kallar Anläggningslaget, alla partners som har tjänster eller produkter som rör driften av idrottsplatser. Det är viktiga partners till förbundet och får utåt sett en stämpel på att det är bra bolag eftersom de är partner till Svenska Fotbollförbundet, säger han.
På senare år har ISP blivit en viktig partner i förbundets arbete med Svenska Cupen.
– Intresset för cupen är stort och den har utvecklats mycket de senaste åren. Vi säljer inte bara in partnerskap utan har också hand om mycket av det logistiska och praktiska, som all kommunikation med klubbarna, produktion av banderoller och leverans av LED-budskap, säger Sallhag.
– De senaste åren har intresset för finalerna, såväl från fans som media, varit oerhört stort! Den 1 maj kommer det att bli ett enormt tryck när Malmö FF och Djurgården möts i herrarnas final och Häcken och Piteå i damerna. Sedan har vi fantastiskt spännande EM-kvalmatcher med damlandslaget att se fram emot under våren.
KOMMANDE ARRANGEMANG DÄR ISP ARBETAR MED SVENSKA FOTBOLLFÖRBUNDET
30 mars: Piteå IF–FC Rosengård, Svenska Cupen, semifinal (damer), LF Arena, Piteå
31 mars: Hammarby IF–BK Häcken, Svenska Cupen, semifinal (damer), Kanalplan, Stockholm
5 april: England–Sverige, EM-kval (damer), Wembley Stadium, London
9 april: Sverige–Frankrike, EM-kval (damer), Gamla Ullevi, Göteborg
1 maj: Malmö FF–Djurgårdens IF, Svenska Cupen, final (herrar), Eleda Stadion, Malmö
1 maj: BK Häcken–Piteå IF, Svenska Cupen, final (damer), Bravida Arena, Göteborg
31 maj: Irland–Sverige, EM-kval (damer), Aviva Stadium, Dublin
4 juni: Sverige–Irland, EM-kval (damer), spelplats ej klar
5 juni: Danmark–Sverige, landskamp (herrar), Köpenhamn, Danmark
8 juni: Sverige–Serbien, landskamp (herrar), Friends Arena, Solna